czwartek, 16 kwietnia 2015

Z kartą warto

karty, płatności, brakDo przyjmowania płatności kartami zniechęcają sklepikarzy dwie rzeczy. Pierwsza to wysokie prowizje, druga to chęć utrzymania konkurencyjnej, niskiej ceny, bo prowizja bankowa za obsługę kart wpływa na cenę.
Mamy dwie duże marki przy ulicy Świętojańskiej, które nie przyjmują płatności kartowych: komputerowy Gral i mięsny Lis.W przypadku Grala jest tak, że jak ktoś uprze się kartą płacić to może, ale mu doliczają dodatkową opłatę.
Tymczasem jak informują specjaliści:
Akceptacja kart płatniczych może mieć znaczący wpływ na liczbę klientów oraz obroty małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). 
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Ipsos Mori, prawie połowa (47 proc.) polskich konsumentów, posiadających kartę płatniczą w grupie wiekowej 16-60 lat deklaruje,
że wolałaby zrobić zakupy w firmie przyjmującej płatności kartami niż w firmie, która takiej możliwości nie oferuje. 
W okresie 12 miesięcy poprzedzających badanie ok. 26 proc. użytkowników kart w Polsce znalazło się w sytuacji, w której zrezygnowali z zakupów ze względu na brak możliwości zapłaty kartą, zaś 27 proc. wybrało wówczas zakup u innego sprzedawcy akceptującego karty.
Ma to szczególne znaczenie przy próbach przyciągnięcia młodych klientów. 41 proc. polskich użytkowników kart z przedziału 16-34 lata oświadczyło, że nie dokonali zakupu towaru bądź usługi z powodu braku możliwości płacenia kartą.
Wśród polskich użytkowników kart ponad połowa (57 proc.) ankietowanych zadeklarowała, że przy zakupie towarów lub usług o wartości od 51 do 200 zł woli płatność kartą, przy czym odsetek ten wzrasta do 63 proc. dla zakupów na kwoty powyżej 200 zł.
Agencja Ipsos Mori przeprowadziła na zlecenie Visa Europe wywiady online z respondentami z Wielkiej Brytanii (16-75 lat), Niemiec (16-70 lat), Włoch (16-70 lat), Hiszpanii (16-65 lat) oraz Polski (16-60 lat). Badania przeprowadzono w okresie od 29 sierpnia do 1 września 2014 r.
Z najświeższych danych NBP wynika, że na koniec 2014 r. w Polsce 305 tys. punktów handlowo-usługowych akceptowało karty. To o 15,5 tys. więcej niż w poprzednim kwartale i o blisko 44 tys. więcej niż na koniec 2013 r.
W ostatnim roku dwukrotnie obniżono prowizję interchange fee - główny składnik prowizji płaconej przez sklep od każdej transakcji kartą. W lipcu 2014 r. spadała ona ze średniego poziomu 1,2 proc. do 0,5 proc., a od stycznia tego roku wynosi 0,2-0,3 proc.
karty, płatność, handel, sklepy
Delikatesy mięsne Lis, tu kartą nie zapłacisz, mimo zachęcających naklejek na drzwiach.

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Z tego co wiem to w Delikatesach Lis można płacić kartą.

Bogusław_Pinkiewicz pisze...

Tak kilka tygodni po tym tekście w sklepie f-my Lis pojawiła się taka możliwość.